Η κυβέρνηση προτίθεται να αυξήσει στα 20 ευρώ το εισιτήριο εισόδου στον αρχαιολογικό χώρο της Ακρόπολης. Ορθό. Και λίγα είναι. Όταν θέλεις 17 ευρώ για να ανέβεις στον Πύργο του Άιφελ, το εικοσάρικο δεν φτάνει ούτε για να διώξεις τη σκόνη το μέτωπο της Καρυάτιδας. Ομοίως, όταν πληρώνεις 12 ευρώ για να μπεις στο Κολοσσαίο, είναι συμβατό με το ρωμαϊκό δίκαιο να δώσεις οκτώ περισσότερα για το σημαντικότερο αρχαιολογικό μνημείο του δυτικού πολιτισμού. Ούτε λόγος, βέβαια, για τα attractions και τα μνημεία του Λονδίνου. Δοκίμασα να μπω στο αβαείο του Westminster και όταν είδα την τιμή, νόμιζα ότι θα βάφτιζαν το μωρό ο Χάρι και η Κέιτ με νονό τον Μπέκαμ και τον Sir Elton στο εκκλησιαστικό όργανο. Είκοσι ευρώ είναι μία λογική τιμή για την Ακρόπολη.
Αρκετοί ενοχλήθηκαν. Στα social media κύλησε ένα ποτάμι από διαμαρτυρίες. «Είναι δυνατόν να πληρώνουμε ΕΜΕΙΣ 20 ευρώ για να δούμε την κληρονομιά μας;» Είναι. Λες και πήγαιναν συνέχεια στην Ακρόπολη και τώρα η ανατίμηση θα τους χωρίσει από τον Περικλή. Εκτός των άλλων, τους χειμερινούς μήνες το εισιτήριο θα μειώνεται κατά 50%. Πότε είναι καλύτερο να επισκεφτείς την Ακρόπολη; Νοέμβριο ή Δεκαπενταύγουστο; Τον Δεκαπενταύγουστο είπατε; Αν πάτε με σαράντα βαθμούς στην Ακρόπολη υπάρχει η πιθανότητα να μείνετε για πάντα εκεί, ένα με τα μάρμαρα και την αιωνιότητα. Θα κερδίζετε και είκοσι ευρώ τη μέρα.
Παλαιότερα, επί Μελίνας, για κάποιο διάστημα είχε θεσμοθετηθεί η δωρεάν είσοδος των Ελλήνων στους αρχαιολογικούς χώρους. Έδειχνες ταυτότητα και έμπαινες. Δεν είχες ταυτότητα; Επιδείκνυες το παράστημα σου, έλεγες μια κουβέντα στον φύλακα που αμέσως σε ξεχώριζε από τους κουτόφραγκους και σε έμπαζε μέσα. Τι και αν πλήρωναν εισιτήριο οι «άλλοι» που, ως φορολογούμενοι, έδιναν και κάτι για τα ευρωπαϊκά προγράμματα με τα οποία συντηρούσαμε αρχαιολογικούς χώρους; Πάντα θα τους κάθεται στο στομάχι το βελανίδι που έτρωγε ο πρόγονος τους. Δυστυχώς, όμως, κάποια στιγμή ανεδείχθη το γελοίο του πράγματος και ετέθη εκ νέου σε εφαρμογή το σχέδιο αποκόλλησης του νέου Έλληνα από τον αρχαίο πρόγονο του.
Επειδή όμως σε αυτά τα χώματα, εκτός από ελιά ανθεί και η φαιδρά πορτοκαλέα, το σχέδιο για αύξηση του εισιτηρίου των αρχαιολογικών χώρων συνδέθηκε ευθέως με την ανάγκη εξεύρεσης ισοδυνάμων, προκειμένου να αποφευχθεί η αύξηση του ΦΠΑ στην ιδιωτική εκπαίδευση. Εννοείται ότι αυτό ουδεμία σχέση διατηρεί με τη λογική. Το 2014 ρίξαμε στην τρύπια τσέπη μας 55 εκατ. ευρώ από τα εισιτήρια των αρχαιολογικών χώρων. Πόσα παραπάνω θα πάρουμε για να καλυφθεί το κόστος του ΦΠΑ στην εκπαίδευση; Ας καλύψουμε πρώτα το έλλειμμα σοβαρότητας και μετά όλα τα άλλα. Βέβαια αν μπορούσε να συμβεί αυτό θα ήταν το απόλυτο υπόδειγμα διαγενεακής αλληλεγγύης. Κατέβαζε ο αρχαίος το μάρμαρο από την Πεντέλη για να προσδώσει προστιθέμενη αξία στη χώρα, να στείλεις εσύ, 2.000 χρόνια μετά, το παιδί σου στο φροντιστήριο. Είναι ο ίδιος αρχαίος που έκανε δημόσιες σχέσεις και ανέπτυξε τον φιλελληνισμό του 19ου αιώνα, ο ίδιος που μας ταϊζει κανένα φράγκο, άλλοθι και ψευδαισθήσεις. Δεν έχετε παρατηρήσει ότι οι λόγοι για τους οποίους αισθάνεσαι περήφανος σε αυτή τη χώρα βρίσκονται, οι περισσότεροι, μέσα σε μουσεία;
Αντί, λοιπόν, να ενισχύσουμε με πόρους τους αρχαιολογικούς χώρους, προσπαθούμε να τσιμπήσουμε κάτι παραπάνω από τα έσοδα, μήπως και καλυφθούν άλλες ανάγκες -να μου το θυμηθείτε, κάπου αλλού θα διατεθούν τα έσοδα. Στο μεταξύ, οι χώροι υποβαθμίζονται συνέχεια, δεν φυλάσσονται ικανοποιητικά, δεν υποστηρίζονται από περιφερειακές υποδομές. Αν το ταμείο τους υποστεί αφαίμαξη, θα είναι, περίπου, σαν να τους νοικιάζουμε σε ιδιώτες, λύση που, δεν αποκλείεται, κάποια στιγμή να τη βρούμε μπροστά μας. Και επί Αριστεράς, ουδείς θα αντιδράσει. Το πολύ να βγει η Γεροβασίλη με τον Κουίκ και να πουν ότι η κυβέρνηση με κορμό τον ΣΥΡΙΖΑΝΕΛ θα ολοκληρώσει τον Παρθενώνα που, εδώ και κάτι αιώνες, είναι στα κουφώματα.